PROGRAM ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYCH Z DZIECKIEM ZDOLNYM Program przeznaczony jest dla dzieci w wieku 6 – 7 lat, które przejawiają uzdolnienia w obrębie obszaru edukacji językowej (polonistycznej). ZAŁOŻENIA:
- doskonalenie u dzieci umiejętności czytania ze zrozumieniem, a w szczególności cichego czytania w celu otworzenia przed nimi drogi rozwoju umysłowego i powodzenia w szkole;
- zainteresowanie dzieci literami pisanymi i powiązanie czytania z pisaniem na miarę możliwości wychowanków:
- układanie słów i zdań z alfabetu ruchomego;
- uzupełnianie zdań z lukami;
- zamienne stosowanie pisania na maszynie i komputerze;
- pisanie po śladzie liter, wyrazów, zdań;
- kalkowanie liter pisanych, wyrazów, zdań;
- pisanie w liniaturze;
- zapoznanie dzieci z wybranymi zagadnieniami edukacji polonistycznej klasy pierwszej:
- ćwiczenia doskonalące technikę czytani cichego ze zrozumieniem;
- ćwiczenia w mówieniu:
wypowiedzi na określony temat;
- tworzenie pytań;
- układanie odpowiedzi na pytania;
- układanie opowiadania na podstawie historyjki obrazkowej;
- układanie opisu (przedmiot, zwierzę, roślina);
- układanie zdań z podanymi wyrazami;
- układanie pytań do tekstu;
- układanie zakończenia opowiadania, bajki, baśni.
CEL GŁÓWNY:
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień polonistycznych, w obrębie obszaru edukacji językowej;
- tworzenie warunków, w których dziecko rozwija nabyte doświadczenia językowe ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności czytania i pisania;
- rozwijanie aktywności i zdolności poznawczych dzieci;
- pobudzanie twórczego wyrażania własnych sądów, myśli, doznań, uczuć;
- kształtowanie umiejętności wyrażania słowami treści, odczuć, pragnień.
CELE OPERACYJNE Dziecko:
- poszerza zakres wiadomości związanych z opracowywanym tematem, określoną sytuacją;
- potrafi logicznie myśleć, uogólniać, wyciągać wnioski;
- różnicuje zdania oznajmujące, pytające, wykrzyknikowe;
- rozwija samodzielność;
- poszerza zasób słownictwa;
- stosuje zdobyte wiadomości przy rozwiązywaniu krzyżówek;
- doskonali zdobyte umiejętności;
- czyta po cichu ze zrozumieniem teksty literackie oraz proste teksty informacyjne;
- zwraca uwagę na poprawne posługiwanie się językiem polskim;
- czyta teksty z podziałem na role;
- korzysta z encyklopedii;
- próbuje układać rymy, wierszyki.
METODY: aktywizujące, integracyjne w pracy z grupą – pedagogika zabawy. FORMY PRACY: praca indywidualna, grupowa. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Lp. |
Działania |
Kryterium sukcesu |
1. |
Uzupełnianie luk w tekstach. |
Dziecko prawidłowo ze zrozumieniem uzupełnia luki w zdaniach. |
3. |
Redagowanie opowiadań opisów. Zabawy twórcze werbalne rozwijające mowę, poszerzające zasób słownictwa. |
Wychowanek potrafi samodzielnie redagować twórczą wypowiedź ustną. |
4. |
Układanie zdań z podymi wyrazami (np z trudnościami ortograficznymi). Doskonalenie mowy poprawnej pod względem gramatycznym i logicznym. |
Dziecko poprawnie stosuje części mowy w różnych przypadkach, rodzajach, liczbach, osobach w czasie teraźniejszym, przyszłym i przeszłym w zdaniach. |
5. |
Doskonalenie umiejętności rozwiązywania krzyżówek, zagadek literowych, rebusów obrazkowo – wyrazowych. |
Potrafi rozwiązać krzyżówki, zagadki, rebusy. |
6. |
Przyporządkowanie do obrazków i sytuacji zabawowych napisów w formie zdań, tekstów. |
Dziecko poprawnie wykonuje zadania. |
7. |
Różnicowanie zdań oznajmujących, pytających, wykrzyknikowych. Wskazywanie w tekście powyższych zdań. Wstawianie odpowiednich znaków interpunkcyjnych. |
Potrafi przyporządkować zdaniom odpowiednie znaki interpunkcyjne(oznajmujące, pytające, rozkazujące). |
8. |
Układanie zdania z rozsypanki wyrazowej. |
Potrafi porządkować wyrazy w zdaniu. |
9. |
Wykonanie dowolną techniką plastyczną ilustracji do przeczytanego tekstu. |
Dziecko czyta ze zrozumieniem tekst i wykonuje do niego odpowiednią ilustrację. |
10. |
Rozwiązywanie testów z książki „Czytam ze zrozumieniem”. |
Dziecko doskonali zdobyte umiejętności. |
11. |
Czytanie fragmentów tekstu i opowiadanie dalszego biegu wydarzeń. |
Potrafi przewidzieć dalszy ciąg czytanego tekstu. |
12. |
Uczestniczenie w zabawach „Rymowanki”, „Wierszowanki”. |
Wyszukuje w wierszach wyrazy rymujące się. Dobiera rym do podanego wyrazu. Samodzielnie tworzy pary wyrazów Układa krótkie rymowanki, wierszyki. | OCZEKIWANE EFEKTYDziecko potrafi:
- prawidłowo uzupełniać luki w tekście;
- ze zrozumieniem przeczytać po cichu tekst;
- układać pytania do przeczytanego tekstu;
- opisywać słownie przedmiot , zwierzę, roślinę;
- przyporządkować napisy, zdania do obrazków;
- odpowiedzieć prawidłowo na pytania dotyczące treści tekstu;
- samodzielnie redagować twórczą wypowiedź ustną;
- stosować części mowy w różnych przypadkach, rodzajach, liczbach, osobach w czasie teraźniejszym, przyszłym i przeszłym w zdaniach;
- rozwiązywać krzyżówki, zagadki, rebusy;
- poprawnie wykonać zadania;
- porządkować wyrazy w zdaniu;
- zaprojektować i wykonać pracę plastyczną do tekstu;
- przewidzieć dalszy ciąg czytanego tekstu;
- wskazać na związek tekstu z ilustracjami.
EWALUACJA Na zakończenie zajęć dzieci oceniają ich atrakcyjność. Nauczyciel zaś na podstawie obserwacji i kart pracy uzupełnia na bieżąco Arkusz wiadomości i umiejętności dziecka. Arkusz obserwacji ma na celu dostarczenie informacji dotyczącej zasobu wiadomości i umiejętności, także rozwój indywidualnych zdolności dziecka. Ćwiczenia doskonalące umiejętność cichego czytania ze zrozumieniem
- Wyróżnianie w podanych wyrazach innych wyrazów.
- Wyszukiwanie określonego typu wyrazów ukrytych w zdaniach.
- Wykrywanie zbędnych słów w tekście.
- Wykrywanie błędnych słów i zastępowanie ich właściwymi.
- Wykonywanie czynności zgodnie z instrukcją.
- Rysowanie obrazka zgodnie z podaną instrukcją.
- Modyfikowanie obrazka zgodnie z instrukcją.
- Udzielanie odpowiedzi na pytania na podstawie przeczytanego tekstu.
- Różne typy pytań i poleceń:
- pytania uczące znaczenie wyrazów,
- skreślanie wyrazów niepasujących do pozostałych,
- nadawanie wspólnej nazwy wyrazom.
- Ćwiczenia antyregresyjne – czytanie wyrazów podobnych optycznie, ale różniących się znaczeniowo.
- Ćwiczenia pola widzenia.
WNIOSKI Badania potwierdzają, że braki w cichym czytaniu tekstu ze zrozumieniem odbijają się negatywnie na postępach uczniów w nauce, dobre zaś opanowanie tej umiejętności sprzyja w sposób istotny osiąganiu powodzeń dydaktycznych. Im więcej czasu przeznacza się na stosowanie ćwiczeń w cichym czytaniu, tym szybciej doprowadza się do umiejętności pracy z tekstem i jego rozumienia. Im wyższy stopień rozumienia czytanego po cichu tekstu, tym większa możliwość samodzielnego zdobywania wiedzy. Analizując wnioski należałoby stwierdzić, że dla polepszenia wyników nauczania trzeba prowadzić systematyczną i planową pracę w zakresie stosowania ćwiczeń w cichym czytaniu ze zrozumieniem. Stosowanie cichego czytania ze zrozumieniem przyczynia się do zwiększenia samodzielności, dzięki której staje się poszukiwaczem, badaczem, a nauczyciel pełni tylko funkcję kierującego. Opracowała Agata ZielińskaBibliografia:
- Gemińska - Majer Barbara: Wdrażanie uczniów klas początkowych do rozumienia tekstu, "Nauczanie Początkowe" 1992/93 nr 1-2
- Grelowska Wanda: Wpływ umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem na powodzenia dydaktyczne uczniów, „Nauczanie początkowe" 1992/93 nr 3
- Kopyść Stefania: Wybrane ćwiczenia doskonalące umiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, „Nauczanie Początkowe" 1992/93 nr 4
- Cichy Danuta, Cywińskia Elżbieta,…: Program Nauczania Zintegrowanego w klasach 1 – 3 S.P, Warszawa 1999, JUKA
- PROGRAM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO ABC, WSiP DKW – 4013-1/00
|